برنامه‌نویسی به زبان R

برنامه‌نویسی به زبان R

دوستان عزیز جهت انجام پروژه‌های آماری و برنامه‌نویسی پایان‌نامه می‌توانید با آدرس الکترونیکی rprogramming.iran@gmail.com تماس حاصل نمائید.
برنامه‌نویسی به زبان R

برنامه‌نویسی به زبان R

دوستان عزیز جهت انجام پروژه‌های آماری و برنامه‌نویسی پایان‌نامه می‌توانید با آدرس الکترونیکی rprogramming.iran@gmail.com تماس حاصل نمائید.

ساخت نمودار میله‌ای

برای ساخت نمودار میله‌ای از دستور ()barplot استفاده می‌کنیم. برای این منظور مقادیری را که می‌خواهیم نمودار میله‌ای آن رسم شوند، با یک بردار مشخص کرده و آنرا داخل آرگومان تابع قرار می‌دهیم. مثلاً اگر بخواهیم نمودار میله‌ای را برای بردار

(c(3,4,4.5,3.5

رسم کنیم، کافی است دستور زیر را اجرا کنیم:

barplot(c(3,4,4.5,3.5))

در صورتی که بخواهیم نام مقادیر را برای سطر افقی مشخص کنیم،‌ می‌توان پارامتر names.arg را برای هر کدام از این مقادیر مشخص کرد. در مثال قبل اگر بخواهیم عنوان هر یک از مقادیر بردار را مشخص کنیم (با مقادیر A، B، C و D) کافی است دستور زیر را اجرا کنیم:

barplot(c(3,4,4.5,3.5),names.arg=c("A","B","C","D"))

در صورتی که بخواهیم برای محور عمودی یا افقی برچسب مشخص کنیم، به ترتیب پارامتر ylab و xlab را مقداردهی می‌کنیم. در مثال قبل اگر بخواهیم برای محور افقی و محور عمودی به ترتیب برچسب‌های Names و Values را مشخص کنیم خواهیم داشت:

barplot(c(3,4,4.5,3.5),names.arg=c("A","B","C","D"),xlab="Names",ylab="Values")

این مثال‌ها به گونه‌ای بودند که مقادیر مورد استفاده در نمودار میله‌ای گسسته بودند و برداری. حال اگر فرض کنیم بخواهیم برای مقادیر پیوسته نمودار میله‌ای را به گونه‌ای رسم کنیم که این مقادیر نسبت به مقادیر گسسته یک متغیر دیگر تقسیم بندی شده و بر اساس یک شاخص آماری خلاصه شوند، قبل از اجرای تابع رسم نمودار، از دستور ()tapply استفاده می‌کنیم.

فرض کنید در مجموعه داده airquality می‌خواهیم برای مقادیر متغیر Temp با توجه به مقادیر گسسته Month نمودار میله‌ای رسم کنیم. با توجه به دستور ()tapply و با توجه به شاخص آماری میانگین خواهیم داشت:

tapply(airquality$Temp,airquality$month,mean)

حال نمودار میله‌ای را پس از بدست آمدن میانگین مقادیر متغیر Temp با توجه به مقادیر گسسته Month رسم می‌کنیم که دستور آن به صورت زیر است:

barplot(tapply(airquality$Temp,airquality$Month,mean))

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.